کد مطلب:275225 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

در اثبات بودن مهدی موعود
عده ای در مقام آن بر آمده اند كه بگویند مهدی موعود منحصر به فرد خاصی نیست بلكه هر كس كه صلاحیت مهدویت را داشته باشد مهدی موعود خواهد شد. ما در این بحث جمله یا قسمتی از جملات پیامبر و ائمه علیهم السلام را می خوانیم كه با این جملات ثابت خواهد شد كه مهدی موعود همان حجه بن الحسن



[ صفحه 46]



است. در صفحه 94 از كتاب منتخب الاثر [1] می خوانیم: قال رسول الله ص

یا حسین انت الامام و اخ الامام و ابن الامام. تسعه من ولدك الامام امناء معصومون و التاسع مهدیهم فطوبی لمن احبهم و الویل لمن ابغضهم.



[ صفحه 47]



رسول خدا به امام حسین علیه السلام فرمود: تو خود امام، و برادر امام، و پسر امام هستی نه نفر از اولاد تو امام هستند كه آنها امینهائی معصوم - می باشند. و نهمی آنان مهدی آنها خواهد بود. بمن خوشی و سعادت از آن كسیست كه دوست داشته باشد آنان را. و ناراحتی و هلاكت است برای كسانی كه دشمنی كنند ایشان را. و چون این جملات عربی و نیاز به ترجمه دارند و ذكر هر دو موجب تطویل است از این رو جملات ائمه (ع)



[ صفحه 48]



را به فارسی می نویسیم بدین ترتیب. امام اول فرمود: اگر از روزگار باقی نماند مگر یك روز خداوند بر می انگیزد مردی از اهل بیت مرا كه آن را پر از عدل كند همان طور كه پر از ظلم شده. امام دوم فرمود: قائم آن كسی است كه روح الله - عیسی بن مریم پشت سر او نماز می گذارد. و خداوند مخفی می دارد ولایت او را تا از كسی بر گردن او بیعتی نباشد. و او نهمین اولاد برادرم حسین است. امام سوم فرمود: از ما دوازده مهدی است اول ایشان امیرالمومنین علی بن ابی طالب و آخر آنها نهمین فرزند من است. اوست قائم بحقی كه زنده كند خداوند به او زمین را پس از مردن آن و غالب كند خداوند به او دین را بر همه دینها.



[ صفحه 49]



امام چهارم فرمود: فرزند حسن عسكری نامش حجه الله است كه غایب شود مدتی مدید و چون ظاهر شود دنیا را از عدل و داد پر كند پس از آن كه پر شده باشد از ستم و بیداد. امام پنجم فرمود: صیحه ای از آسمان بیاید كه حق در حضرت و شیعیانش می باشد و در این هنگام است خروج قائم ما. امام ششم فرمود: پسر حسن مهدی می باشد كه چون قیام كند 313 نفر اطراف او جمع شوند به عدد مردان بدر و چون زمان خروج برسد شمشیر او از غلاف بیرون آید و ندا كند ای ولی خدا برخیز و بكش - دشمنان خدا را. امام هفتم فرمود: پس از من علی و پس از او -



[ صفحه 50]



محمد و پسر او علی و پسرش حسن و پس از پسرش حجه القائم المنتظر است كه پس از غیبت طولانی آن گاه ظهور كند. و هیچ كس نمی تواند وقت ظهور او را معین كند. امام هشتم فرمود: خلف صالح مهدی و صاحب - الزمان و فرزند ابومحمد حسن بن علی العسكری می باشد و در جواب كسی كه از قائم سوال كند فرموده است او چهارمین فرزند من است. امام نهم فرمود: او سیمی از اولاد من است و - برای او غیبتی است كه طول می كشد مدت آن و در آن غیبت ثابت قدمان بحال خود باقی هستند تا آخر عمر. امام دهم فرمود: امام بعدا حسن است و بعد از او پسرش قائم است كه او آن كسی است كه پر كند زمین را از عدل.



[ صفحه 51]



امام یازدهم (ع) فرمود: الحمد لله كه خدا مرا از دنیا نبرد تا آن كه بمن داد خلف و جانشین مرا كه شبیه ترین مردمان است به رسول خدا از جهت خلقت و خلق و حفظ می كند او را خدای تعالی در غیبت او تا ظاهر كند او را و جهان را پر از عدل و داد نماید. البته كلام در این بحث منحصر به این روایات - نخواهد بود بلكه صدها روایت بطریق شیعه و سنی بدست ما رسیده كه همگی بیانگر این حقیقتند. از این رو در كتاب امام مهدی حماسه ای از نور [2] تحت عنوان دلیل اسلامی می نویسد.



[ صفحه 52]



در صدها روایتی كه از پیامبر اسلام و امامان شیعه به ما رسیده و ویژگی های مهدی را بر شمرده در می یابیم كه او از اهل بیت و فرزندان حضرت فاطمه و نهمین فرزند امام حسن و دوازدهمین امام از ائمه دوازده گانه است بعد بحث را پیگیری كرده و بدنبال آن هم یك دلیل علمی بر وجود حضرت مهدی آورده كه از غیبت صغری استفاده نموده است. علاقه مندان می توانند به صفحات 66 تا 71 آن كتاب مراجعه فرمایند.



[ صفحه 55]




[1] اين كتاب از تاليفات حجه الاسلام حاج شيخ لطف الله صافي است كه ايشان هم اكنون يكي از اعضاء شوراي نگهبان قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي باشند.

[2] اين كتاب ترجمه نوشته اي از استاد شهيد سيد محمد باقر صدر است.